toekomstperspectief

Als ik kijk naar ons als mensen en de behoefte van de mens, dan zie ik vooral dat mensen gehoord, begrepen en gezien willen worden. Ik geloof in dat we allemaal op zoek zijn naar een stukje persoonlijkheid en een stukje menselijkheid. Ik heb een toekomstperspectief gefocust op de mens en het persoonlijke aspect daarvan.

Kudde dier

Vanuit de basis zijn we gewend om in groepen te leven en samen te leven met onderlinge interacties. We zijn hier echt goed in. Daar hebben heel veel generaties aan gewerkt om een sociaal patroon op te bouwen die gebaseerd is op verschillende stimuli. Zo zijn gezichtsuitdrukkingen enorm complex en heel erg veelzeggend als het aankomt op communicatie. Er zijn heel veel onderzoeken die zeggen dat meer dan 70 % van wat je zegt non-verbaal is en hier is natuurlijk een logische verklaring voor. We zijn namelijk kudde dieren en onze toekomst hing af van het wel of niet kunnen opschieten met de kudde.

Online

Online zien we eigenlijk hetzelfde gebeuren, we vormen groepjes en voelen ons daar veilig om te zeggen wat we denken. We zijn immers met gelijk gestemde , en zo niet wordt je uit de groep gezet.

We zien elkaar niet en zodoende hebben we minder empathie voor elkaar, we hebben wel degelijk nog empathie maar de gevolgen van minder empatisch zijn, zijn minder groot.

Online communiceren we vooral met het geschreven woord, dit wil zeggen; chat, comments, likes en meer. De directe communicatie is er niet en een gezicht bij de organisatie is er niet.

Online nu

Nu als je een vraag hebt krijg je een chat medewerker als je geluk hebt. Steeds vaker krijg je namelijk chat bots. Een slim algoritme die aan de hand van deep learning, vragen heeft geleerd te beantwoorden met een wenselijk antwoord. Heel gaaf allemaal, maar waar is de mens?

Die is er nog, bereikbaar via whatsapp en online chat. Ook heel persoonlijk allemaal, maar het mist de exclusiviteit van echte persoonlijke aandacht.

Toekomst

Ik geloof in een toekomst waar we elkaar kunnen zien! Waar we niet alles hoeven te typtn om iets te vragen of te overleggen maar dat we zoals vroeger gewoon weer om hulp kunnen vragen! Face to face, interactie over het vraagstuk! Waarin we het gevoel hebben gehoord en begrepen te worden. En dat we echt het idee hebben dat we gezien worden.

Ik zie dit voor me als echte medewerkers die via een webcam direct contact hebben met de klant. Die direct vragen kunnen beantwoorden, maar ook direct de juiste kanalen aan kunnen boren om de klant te helpen. Geen lange wachtrijen, geen chatbots, geen callcenter script maar een echte medewerker met als enig doel om jou zo goed mogelijk te helpen.

NewPro

Bij NewPro proberen we de eerste stap richting het persoonlijk maken van online te zetten. Door Middel van het koppelen van een gezicht aan een organisatie en daarmee de eerste stap richting herkenbaarheid weer te zetten.

Dit is het begin van een movement om de toekomst van het internet persoonlijker te maken. Menselijk interactie, face to face en met de onverdeelde aandacht. Ik geloof dat het voor heel veel mensen een welkome toekomst is. Denk aan de grijzer wordende samenleving en denk aan ons als mens! We zijn gemaakt voor onderling contact, dus waarom ook niet online.